– Det er klart vi er spent når vi spør våre medlemmer om tilbakemeldinger. Vi vet at pensjon er viktig, men dessverre også komplisert. Vår jobb er å levere god service til våre medlemmer og nå har vi fått bekreftet at vi gjør det, forteller Øyvind Müller Famestad, direktør i DKP.
Medlemsundersøkelsen ble sendt ut til alle medlemmer (aktive og pensjonister) i Drammen kommunale pensjonskasse (DKP) fra Opinion AS. Undersøkelsen ble gjennomført i uke 12 – 14. Medlemsuttrekket besto av totalt 11 248 medlemmer. Totalt har det blitt gjennomført 665 intervjuer som gir en svarprosent på 6 %.
Spørsmålene medlemmene har svart på er delt inn i følgende kategorier:
- Kontakt med pensjonskassen
- Informasjon fra pensjonskassen
- Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon
- Viktighet vs.- dyktighet
- Inntrykk av pensjonskassen
Kontakt med pensjonskassen
Medlemmene prefererer dialog med pensjonskassen på telefon, etterfulgt av e-post og deres spørsmål er knyttet til pensjonsopptjeningen, alderspensjon/ AFP og utbetaling av pensjon.
Av medlemmene som har tatt kontakt har 80 % fått svar på det de lurte på, 14 % delvis, 4 % svarer nei og 2 % av medlemmene husker ikke. DKP har meget god indeksscore* på over 80 poeng på følgende kontaktelementer: tilgjengelighet på telefon/e-post, kompetansen og servicenivået til den som besvarte henvendelsen og svartiden på henvendelsen.
Informasjon fra pensjonskassen
På spørsmålet «Hvor fornøyd eller misfornøyd var du med kvaliteten på informasjonen du mottok fra pensjonskassen?» scorer DKPs medlemmer 80,7, som er høyere enn snittet på 76,5 fra de 11 andre kommunale pensjonskassene som har deltatt i samme undersøkelse. DKP har en sterk indeksscore på alle informasjonselementer, og scorer høyere enn snittet av de andre kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser på alle påstandene: informasjonen er lett å forstå, informasjonen er passe detaljert, informasjonen er relevant, informasjonen kommer i rett tid, informasjonen kommer i rett kanal og informasjonen kommer ofte nok.
Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon
DKPs medlemmer mener det er sannsynlig at de velger å ta ut pensjon fra de er 63,4 år (snitt av medlemmenes svar). 57 % av våre medlemmer har ikke benyttet seg av pensjonskalkulatoren som finnes på Min Side. Denne kalkulatoren gir medlemmene mulighet til å beregne hva de vil få i pensjon både fra Nav (Folketrygden) og tjenestepensjonen sin.
– Vi oppfordrer våre medlemmer til å bli kjent med denne tjenesten for å få oversikt over egen fremtidige pensjon, forteller Øyvind Müller Famestad, direktør i DKP.
Viktighet vs. dyktighet
Når vi spør medlemmene hva som er viktig for dem scorer pensjonskassen godt/ veldig godt når det gjelder rådgiverne og tillit. Samtidig er det rom for forbedringer knyttet til opplæring i pensjon gjennom kurs. Videre er medlemmene opptatt av at pensjonskassen har et kontor i nærområdet.
– Da er det hyggelig at vi kan invitere medlemmene til sentrale lokaler midt på Bragernes torg, forteller Müller Famestad.
Inntrykk av pensjonskassen
Avslutningsvis har vi spurt medlemmene «Alt i alt, hvor godt eller dårlig inntrykk har du av din nåværende pensjonskasse totalt sett?». – Dette er virkelig testen på om vi har lykkes og vi er veldig godt fornøyde med en snittscore på 78,7. Det er høyere enn snittet hos det største livselskapet i offentlig sektor (KLP) og også høyere enn snittet av de 11 andre kommunale pensjonskasser på 74,7, smiler Øyvind Müller Famestad, direktør i DKP.
Fakta:
- 11 kommunale pensjonskasser i landet har deltatt i samme undersøkelsen som utgjør sammenligningsgrunnlaget på 8478 medlemmer.
- *En indeksscore betyr at skala spørsmål, som blir avgitt på en skala fra 1-5 blir omberegnet til en indeks som går fra 0-100.
Foto: NTB – Maskot